20 września 2024

PseudoCode

Pseudokod to sposób opisywania algorytmu, który nie wymaga znajomości żadnego konkretnego języka programowania. Można o nim myśleć jak o instrukcjach krok po kroku, które komputer miałby wykonać, zapisanych w bardzo prostym, zrozumiałym dla każdego języku.

Nie musisz martwić się o składnię, nawiasy czy przecinki, jak w normalnym programowaniu. Pseudokod to bardziej myślenie na głos o tym, co ma się wydarzyć. Możesz po prostu napisać „jeśli liczba jest większa od 5, to zrób to”, a nie przejmować się, jak to dokładnie napisać w danym języku.

 

Wprowadzanie zmiennych

W pseudokodzie nie deklaruje się zmiennych i nie alokuje się jawnie żadnej pamięci, dlatego nowe zmienne mogą pojawiać się bez wcześniejszych zapowiedzi.

W arkuszach maturalnych przypisanie oznaczone jest odwróconą strzałką. Zdarza się też zapis przypisania za pomocą dwukropka i znaku równości.

 

Operatory arytmetyczne

Wyróżniamy podstawowe operacje arytmetyczne, takie jak: dodawanie (+), odejmowanie (-), mnożenie (*), dzielenie (/)

Poza nimi warto zapoznać się także z modulo (mod) dzieleniem całkowitym (div).

 

Operatory logiczne

  • i – iloczyn logiczny, zwraca wartość prawdziwą, gdy wyrażenia po obu stronach tego

operatora są prawdziwe

  • lub – suma logiczna, zwraca wartość prawdziwą, gdy prawdziwe jest co najmniej jedno

z wyrażeń, na których użyto operatora

  • jest/nie jest – operatory pozwalające na tworzenie wyrażenia, często

wykorzystywane są do określenia stanu wyrażenia razem z wartościami logicznymi lub
do tworzenia warunków opartych na stanie obiektu.

Oraz wartości logiczne fałsz/prawda.

 

Instrukcje warunkowe

  • jeżeli – odpowiednik if w językach programowania,
  • w przeciwnym wypadku – odpowiednik else w językach programowania.

Zwróć uwagę na wcięcia w kodzie!

 

Pętle

  • dopóki – instrukcja powtarzania, odpowiednik polecenia while w językach

programowania, w połączeniu z warunkiem i słowem kluczowym wykonaj pozwala na
powtarzalne wykonywanie sparowanego z nim kodu, tak długo jak długo spełniony jest
warunek,

  • wykonuj – instrukcja powtarzania, może być wykorzystana jak polecenie do

w językach programowania, wraz ze słowem kluczowym dopóki i warunkiem pozwala
na zapisanie pętli odpowiadającej pętli do ... while w językach programowania;
instrukcja służy do sygnalizowania, jaki fragment kodu jest zawarty w pętli,

  • dla – instrukcja iteracji, słowo kluczowe do stworzenia pętli odpowiadającej pętli for

w językach programowania, pozwala na wykonanie zawartego w pętli kodu określoną
liczbę razy.

 

Funkcje

Funkcje i procedury to wydzielone części programu wykonujące jakieś operacje, które mogą zostać wywołane podczas działania programu.

Mogą one przyjmować argumenty i zwracać wartości.

 

Tablice

Tablica jest to kontener przechowujący dane tego samego typu, w których dane dostępne są za pomocą indeksów, 

najczęściej przyjmujące wartości liczbowe.

 

Zbiór Zadań