Pseudokod to sposób opisywania algorytmu, który nie wymaga znajomości żadnego konkretnego języka programowania. Można o nim myśleć jak o instrukcjach krok po kroku, które komputer miałby wykonać, zapisanych w bardzo prostym, zrozumiałym dla każdego języku.
Nie musisz martwić się o składnię, nawiasy czy przecinki, jak w normalnym programowaniu. Pseudokod to bardziej myślenie na głos o tym, co ma się wydarzyć. Możesz po prostu napisać „jeśli liczba jest większa od 5, to zrób to”, a nie przejmować się, jak to dokładnie napisać w danym języku.
Wprowadzanie zmiennych
W pseudokodzie nie deklaruje się zmiennych i nie alokuje się jawnie żadnej pamięci, dlatego nowe zmienne mogą pojawiać się bez wcześniejszych zapowiedzi.
W arkuszach maturalnych przypisanie oznaczone jest odwróconą strzałką. Zdarza się też zapis przypisania za pomocą dwukropka i znaku równości.
Operatory arytmetyczne
Wyróżniamy podstawowe operacje arytmetyczne, takie jak: dodawanie (+), odejmowanie (-), mnożenie (*), dzielenie (/),
Poza nimi warto zapoznać się także z modulo (mod) dzieleniem całkowitym (div).
Operatory logiczne
operatora są prawdziwe
z wyrażeń, na których użyto operatora
wykorzystywane są do określenia stanu wyrażenia razem z wartościami logicznymi lub
do tworzenia warunków opartych na stanie obiektu.
Oraz wartości logiczne fałsz/prawda.
Instrukcje warunkowe
Zwróć uwagę na wcięcia w kodzie!
Pętle
programowania, w połączeniu z warunkiem i słowem kluczowym wykonaj pozwala na
powtarzalne wykonywanie sparowanego z nim kodu, tak długo jak długo spełniony jest
warunek,
w językach programowania, wraz ze słowem kluczowym dopóki i warunkiem pozwala
na zapisanie pętli odpowiadającej pętli do ... while w językach programowania;
instrukcja służy do sygnalizowania, jaki fragment kodu jest zawarty w pętli,
w językach programowania, pozwala na wykonanie zawartego w pętli kodu określoną
liczbę razy.
Funkcje
Funkcje i procedury to wydzielone części programu wykonujące jakieś operacje, które mogą zostać wywołane podczas działania programu.
Mogą one przyjmować argumenty i zwracać wartości.
Tablice
Tablica jest to kontener przechowujący dane tego samego typu, w których dane dostępne są za pomocą indeksów,
najczęściej przyjmujące wartości liczbowe.